BÄTTRE SÖMN MED KEDJETÄCKE

Det finns två händelser som har gett mitt liv bättre livskvalité. Den första händelsen var när jag år 2010 gick över från PC till MAC. Den andra händelsen inträffade år 2014 när jag fick mitt 10 kilo’s kedjetäcke utskrivet.

Jag har så långt jag kan minnas haft svåra sömnproblem, främst vid insomning. Jag känner mig rädd och ängslig när det vankas sänggående och jag fåR ångest av trötta människor som gäspar och pratar om att “gå lägga sig”.

Vissa nätter har jag känt sån ängslan att jag blivit uppe hela natten, kanske sovit nån timme. Den skeva följden av “vakna nätter” är att nästkommande natt blir likadan, jag blir liksom “speedad” ju mindre sömn jag får.

För mig är inte sömnpiller ett alternativ, jag kan överhuvudtaget inte hantera sådana piller. Och sömnpiller är inte bra för någon i längden.

Du som har hängt med här på SKRIVDIVAN ett tag vet att jag alltid har ett “nattens ljud” som hjälper mig att avdramatisera insomningsproceduren. Jag har däremot inte nämnt min finaste trygghetsbomb av alla.

Våren 2014 skrev psykiatrin ut ett kedjetäcke till mig. Efter det har min relation till säng, sova och trötthet blivit annorlunda. Jag ska inte påstå att jag är “botad” från min insomnia om kan slå till när som helst. Men det här med att gå lägga sig är inte lika laddat längre.

Kedjetäckets “medicinska” funktion fungerar som vid mänsklig beröring. När någon rör vid oss utsöndras ett ämne i vår kropp som heter Oxytocin. Oxytocin hänger i hopp med hjärnans centrala nervsystem och när det här ämnet utsöndras känner vi oss lugna och avslappnade.

Jag är så oerhört tacksam för mitt kedjetäcke. Speciellt de nätter jag bara vill ligga och snurra runt, 10 kilo blir ganska tungt på min kropp!

Skaffa kedjetäcke? Få personer har befogenhet att skriva ut ett kedjetäcke, jag behövde få en tid hos en arbetsterapeut. Om du har en kontakt på psykiatrin kan du be om att få en tid hos deras arbetsterapeut. Om du inte orkar vänta på väntetider kan du köpa ett kedjetäcke på somna.eu.

Täcket är lika stort som ett standardtäcke så man använder vanliga påslakan. En kedja är insydd i varja "fålla".
Kategori: SITUATIONEN Taggar: arbetsterapeut, bolltäcke, kedjetäcke, oro, skrivdivan, somna.eu, sömnproblem, ångest;
ExklusivaMoi:

HAHHAA jaa jag skriver fan "halliluljia" för MACen ;))... dock är PC grymdata till spel faktiskt!
Jag gick på "pilleriller" för att få ett bra "sömnliv" men efter år med det så bestämde jag fan att jag vill klara mig själv utan hjälp. Får bära och brista typ, bara det är jag själv som få bestämma kontrollen... är en oroligsjäl men besitter i en jäkla anama envishet (som nästen är "skadligt för min bästa" *lmao*) som är väl på gott å ont!
Ska dock nämna om den där täcket för en vännina som också ha svårt med att komma till ro med sömnen, TACK för tipset raring!! Må din lycka vara med dig och TREVLIG HELG!

Svar: Tack för att du delar med dig :) KRAM
SKRIVDIVAN

Lili:

Vad skönt att du har något som hjälper dig att somna och sova bättre! Långvariga sömnproblem kan ju annars verkligen ställa till det i ens vardag. Sömnpiller är ofta bara en tillfällig lösning, om ens en lösning, och dessutom är det inte särskilt bra för kroppen + knoppen på sikt. Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. När jag var barn handlade det nästan alltid om att jag var otrygg, samt att jag hade en annorlunda dygnsrytm (det har jag än) och när jag blev tvungen att pressas in i en samhällsmodell där man går upp tidigt på morgonen för att arbeta hårt i åtta timmar bara fungerade det inte. Jag blev trött och orkade inte prestera i skolan, men sedan blev jag hyperaktiv och kunde inte somna på kvällen- jag fungerar också så vid sömnbrist. I vuxen ålder har mina sömnproblem mest handlat om att jag inte kan varva ner, antingen fysiskt eller psykiskt, eller både och. Den senaste tiden har den där otryggheten kommit tillbaka också och den är precis som du beskriver i ditt inlägg. Jag skulle nog också behöva ett kedjetäcke. Fick faktiskt ett utskrivet för två år sedan, men dumt nog hämtade jag det aldrig. Jag får göra ett nytt försök, tack för påminnelsen! Och än en gång, vad härligt att du har något som hjälper!

Svar: Sjukt det där med att man blir hyperaktivpå lite sömn liksom...
SKRIVDIVAN

Kommentera inlägget här: